غمنامه ای برای یاسمن ها

غمنامه ای برای یاسمن ها

دوستت می دارم اما نمی توانی مرا دربند کنی همچنان که آبشار نتوانست پس مرا دوست بدار آنچنان که هستم
غمنامه ای برای یاسمن ها

غمنامه ای برای یاسمن ها

دوستت می دارم اما نمی توانی مرا دربند کنی همچنان که آبشار نتوانست پس مرا دوست بدار آنچنان که هستم

برف


 امروزاولین برف سال 91 رو  دیدم.....آیا سال 92 رو هم می بینم؟

اندیشیدن


اندیشیدن به تو زیباست

و امید بخش

چون گوش سپردن به زیباترین صدا در دنیا

زمانی که زیباترین ترانه ها را می‌خواند

اما امید برایم بس نیست

دیگر نمی‌خواهم گوش دهم

می خواهم خود نغمه سر دهم ...

 

"ناظم حکمت"

مرگ


هرگز از مرگ نهراسیده ام
اگرچه دستانش از ابتذال شکننده تر بود.
هراس من باری همه از مردن دز سرزمینی ست
که مزد گورکن
از آزادی آدمی
افزون باشد.
جستن
یافتن
و آن گاه به اختیار برگزیدن
و از خویشتن خویش بارویی پی افکندن

اگر مرگ را از این همه ارزشی بیش تر باشد
حاشا حاشا که هرگز از مرگ هراسیده باشم......

هوای تهران

هوای دلپذیر شهر تهران :

در لحظه

امروز تولد شاملوی بزرگ است......به یاد او.....:

به تو دست‌می‌سایم و جهان را درمی‌یابم،

به تو می‌اندیشم
و زمان را لمس‌می‌کنم
معلق و بی‌انتها
عریان.

می‌وزم، می‌بارم، می‌تابم.
آسمان‌ام
ستاره‌گان و زمین،
 

و گندمِ عطرآگینی که دانه‌می‌بندد
 رقصان

در جانِ سبزِ خویش.

 

از تو عبورمی‌کنم
چنان که تُندری از شب.ــ

می‌درخشم
و فرومی‌ریزم.

عزیزکم


امروز روزنامه را که نگاه کردم تصویر کودک کوچولویی رو دیدم که به خاطر آتش سوزی در مدرسه اش پس از چند روز ،جان خود را از دست داد.

تو اداره بودم .اشک چشمهام را فرا گرفته بود...

کوچولوی عزیز من.....عکسش انقدر معصوم بود....وای......نمی تونم تصور کنم.....یک دختر کوچولو..........

معلوم نیست تا کی باید همچین خبرهایی در ایران ادامه داشته باشد!

سفالگری

مطلبی جالب راجع به قدمت سفالگری خواندم....


"قدمت هنر سفالگری به تاریخ زندگی بشر بازمی‌گردد. چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش در هم آمیخته شده‌اند و هنری را به وجود آورده‌اند که به جرات می‌توان گفت از کامل‌ترین هنرهاست.

مردم ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن بر سر شاهراه تمدن‌های قدیم، از نخستین و چیره‌دست‌ترین سازندگان اشیاء سفالین به شمار می‌رفته‌اند. کهن‌ترین اشیاء سفالی به دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی ایران، آثار کشف شده از گنج دره در استان کرمانشاه و همچنین غار کمربند در جنوب مازندران است که این سفال‌ها متعلق به هزاره هشتم (ق.م) هستند.

از تپه‌های باستانی دیگر می‌توان به تپه سیئلک کاشان، چشمه علی‌ری و زاغه قزوین اشاره کرد.  دوره سلجوقی را می‌توان یکی از دوره‌های درخشان هنر سفالگری دانست که مهم‌ترین تحول در صنعت سفال‌سازی در این دوره دستیابی به لعاب زرین فام یا هفت‌رنگ است."


در بند کردن رنگین کمان

دوستت دارم

 اما نمى‌توانى مرا در بند کنى

 همچنان که آبشار نتوانست

  همچنان که دریاچه و ابر نتوانستند

                           و بند آب نتوانست

 پس‏ مرا دوست بدار

              آنچنان که هستم

  و در به بند کشیدن روح و نگاه من

                  مکوش‏!

   مرا بپذیر آنچنان که هستم  .


از اشعار غادة السمان ترجمه دکتر فرزاد